Monday, 3 February 2014

Kenapa kita harus senyum?



     Kadang-kadang bila kau nak senyum, senyum sampai ke telinga. Bila orang tanya kenapa, kau nak jawab aku punya suka. Orang tu marah kau ni dah kenapa? Kenapa kau pentingkan diri? Kenapa nak senyum seorang? Kau ingat aku ni mesin ke? Aku juga perlukan senyuman panjang! Bagitau aku, tak salah kita senyum bersama kan? Aku akur dan cerita kenapa aku senyum dan kau pandang jelik.

     "Tu je?"
     Habis tu, kau harap apa?

     Kadang-kadang bila kau malas nak senyum, muka keras sekeras batu. Bila orang tanya kenapa, kau nak jawab tak penting mana. Orang tu emosi kau anggap aku ni apa? Kan duka tu boleh berkongsi? Kenapa nak berduka sendiri? Kau ingat aku ni tunggul ke? Cuba kita kongsi cerita ini! Bagitau aku, tak salah kita berduka bersama kan? Aku akur dan cerita kenapa aku malas senyum dan kau pandang aku pelik.

     "Tu je?"
     Habis tu, kau fikir apa?

     Kau kata, masa aku patut senyum aku senyum, masa aku tidak aku tidak. Kan aku dah buat macam tu kata aku. Kau jawab tak kau tidak. Dan kemudian kau bagi aku tutorial senyum yang amat lebar sampaikan aku rasa aku sebuah mesin masyarakat. Aku perlu ikut masyarakat dan kehendak orang dan bukannya kehendak aku.



     Cerita dia nak senyum salah, taknak senyum pun salah.
     Tak cukup lagi ke plastik dekat luar tu yang mampu menghiburkan kau?
     Sampai aku pun kau nak ajak sekali?

7 comments:

4feet8 said...

seorg penulis idola aku satu ketika dulu, selalu suruh aku senyum setiapkali bertemunya. Kau kenal Hizairi Othman..?

Mikael Sahaja said...

Tak. Tapi tahu dia antara individu yang hilang tidak dijumpai. Kau rapat ke dengan dia?

Mikael Sahaja said...

*betulkan jika aku salah*

Ha Md said...

haah. dah lama dia hilang.
tak rapat. cuma pernah berurusan dgn dia dulu..

zuno said...

sarkastik

Ef said...

hai mikail *senyum

Mikael Sahaja said...

Hai Ef :D

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any types of graphic forms that are posted on this blog are indexed from personal purpose only. For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, video and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and i did not own the copyrights.

All of the graphics forms are linked with the original source. All of those pictures, video and graphic forms are not for any commercial use, i gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.