Sunday, 28 June 2015

Sebelum tidur, maafkanlah semua orang.


Aku ada dengar seorang pakar motivasi ni. Dia kata kalau nak hidup tu rasa lebih tenang, setiap malam sebelum tidur tu, maafkanlah semua orang. Ampunkan semua dosa orang yang pernah buat dekat kita. Bila kita tidur malam tanpa ada rasa dendam pada sesiapa, kita takkan rasa tertekan sebab kita dah buang sifat negatif dalam diri. Automatik, perasaan jadi tenang dan tekanan pun hilang. Aku ambik nasihat tu bulat-bulat.
Lepas aku tutupkan lampu bilik, aku berbaring dalam selimut dan mula memandang siling.
Ok, aku nak maafkan semua orang. Semua orang yang pernah buat dosa dekat aku.
Kecuali si Faris tu,
Sebab aku sampai bila-bila pun takkan boleh maafkan dia yang senang-senang hati merampas gadis yang paling aku sayang dan kau tinggalkan dia dalam keadaan dia terkapai-kapai. Kau bayangkan, orang paling aku sayang tu di ayam-ayamkan je oleh manusia durjana. Dah la merampas dia dari tangan kau, tak dihargainya pulak. Kalau kau, kau tak berdendam ke?
Dan jugak si Masyitah tu,
Sebab dialah satu-satunya lecturer yang paling poyo aku kenal sepanjang hidup aku. Dia bajet dia hot agaknya. Sampaikan orang nak minta nombor phone dia atas dasar mudah la nanti nak tanya pasal kelas ke, kuliah ke, dia boleh bantai kata “Taknaklah, nanti awak ambik nombor saya, awak mengorat saya pulak. Saya dah ada suami tau” dan aku macam what the heck? Kau ingat orang suka kau ke? Sebab dia jugaklah pointer aku jatuh teruk sem tu. Binawe.
Dan jugak si Syahmin tu,
Sebab aku pernah minta tolong dia pegangkan handphone aku, tak sangka kau khianat aku dengan cara kau tukarkan bateri handphone aku yang original tu dengan bateri ciplak handphone kau. Untuk apa kau khianat aku macam tu? Dah la tu, kau malukan aku depan orang bila aku minta balik bateri tu. Memang sampai matilah aku tak ampunkan.
Heh.
Dalam keadaan hati aku yang macam ni pun aku masih lagi nak rasa pelik kenapa hati aku susah nak tenang.

*tutup mata*

3 comments:

Rapunzel Cikilolo said...

jika tak mampu nak maafkan sehari. cuba hari-hari.

aku masa dulu, mcm ko la. hari pertama ada je teringat benda sakit hati pasal orang.

aku amalkan sebulan, sedar tak sedar. aku mendoakan kebaikan orang tu.

wallahualam.

Mikael Sahaja said...

Nanti teringat tiap tiap hari :(

Anonymous said...

aku plak mule2 maafkan tapi bile tringat balik...x jadi maafkan...

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any types of graphic forms that are posted on this blog are indexed from personal purpose only. For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, video and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and i did not own the copyrights.

All of the graphics forms are linked with the original source. All of those pictures, video and graphic forms are not for any commercial use, i gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.