Thursday 28 August 2014

Tragedi : Open House : Crush hati



Ngam-ngam waktu aku sampai ke open house crush hati pengarang jantung aku, terus hujan lebat selebat alam serupa tiada hari esok. Nasib baik. Dah la aku naik motor. Kau bayangkan la pergi ke rumah crush hati dengan keadaan basah lencun. Aib siut.
Kalau badan sado takpe jugak.
Mata aku tercari-cari la kot-kot ada kawan-kawan kelas aku yang ada sama dekat sana. Ada. Baik punya melepak dekat ruang tamu sambil berborak rancak dengan tuan rumah (yang juga memerangkap crush hati). Amboi Aswad amboi. Seronok nampak gelak-gelak sambil macam nak bertempuk tampar. Aku tampar muka tu kejap lagi.
Mata terpandang dan Nina senyum ke aku. Senyum suka. Senyum happy. Senyum seolah nampak bakal suami.
Hiks.

*******

Rendang dah dalam pinggan. Bukan main sedap. Tu belum cerita bandung soda dia macam mana padu pergi dia. Sedap. Baru nak jamah selera sebab dari pagi belum makan, Nina datang duduk dekat sebelah.
Lama jugak tak berjumpa. Ada la dalam 3-4 tahun. Borak la pada benda benda basic contohnya, macamana study? Best tak? Sekarang kerja ke? Oh belum lagi. Habis tu bila nak kerjanya? Oh dan Oh. Semuanya soalan basic.
Dan, elok masa aku nak hirup bandung soda, Nina tanya,
“Kau bila nak kahwin?”
Aku tersedak sikit tapi pantas aku cover bagi macam takde la nampak tersedak. Sempat jugak aku cubit kecil ke paha kiri aku bagi rasa sakit supaya nak tunjuk apa yang aku lalui sekarang bukan mimpi.
“Aku lambat lagi”
“Nanti dah kahwin, jangan lupa jemput aku. Jangan sombong” jawab dia sambil tersenyum.
Ni peluang ni. Peluang nak bagi pick up line.
“Yela, aku kahwin memang la kena jemput kau. Kalau tidak, siapa nak duduk sebelah aku nanti masa atas pelamin esok?” jawab aku yakin sambil pandang mata dia tepat.
Ya Allah dia punya senyum lepas tu, syurga.
Lepas tu, kami saling gelak. Eleh, aku tau kau gelak sebab nak cover segan kan? Malulah kalau kantoi yang kau pun turut sama minat aku.
“Kau pulak? Bila nak kahwin?” tanya aku ke Nina.
“Aku tunggu kau” jawab dia bersahaja dan kemudian gelak-gelak kecil.
Sumpah masa tu aku rasa macam SPM, aku dapat 11 A1. Rasa seronok dia tu. Tapi,  takde lah pamer ketara dekat wajah. Wajah aku, aku steadykan.
“Kau jangan, aku call ibu aku sekarang suruh masuk meminang kau karang. Haa haa”
“Hahaha, kau ni kelakar la. Tak pernah berubah” jawab Nina sambil ketawa kuat.
Kemudian, dia berdiri naik ke tangga.
Lima minit kemudian, dia turun semula dengan sepucuk surat. Dihulurnya kepada aku.
“Apa ni?” tanya aku.
“Kad kahwin aku. Aku bulan depan ni nak bertunang dah. Bulan 12 aku kahwin. Datang tau. Kad, by hand aku bagi ni”

*******

“Lencun lencun balik dari open house ni apsal? Tak boleh tunggu hujan reda ke?” tanya ibu aku dari muka pintu.
“Malas.”

4 comments:

Anonymous said...

hahahha....ya. aku paham perasaan itu...aku paham..haha...aku tak abis gelak lagi ni...

Unknown said...

hahaha..
ya aku pon paham. rilex brader.. hahaha.... *terguling-guling gelak*

Mikael Sahaja said...

Takbaiknya korang. Cerita ni sedih kot. :'(

Unknown said...

hahahahahhahahaha

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any types of graphic forms that are posted on this blog are indexed from personal purpose only. For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, video and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and i did not own the copyrights.

All of the graphics forms are linked with the original source. All of those pictures, video and graphic forms are not for any commercial use, i gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.