Showing posts with label 168 days without Mary. Show all posts
Showing posts with label 168 days without Mary. Show all posts

Wednesday, 12 February 2014

My biggest fear.


Jujur cakap, you memang memenuhi hampir semua ciri gadis idaman i.
You tak tinggi suara. Tak pernah.
You tak berkira. Tak pernah.
You tak pernah lagi kantoi curang. Tak pernah.
You mendengar kata. Selalu.
You boleh ngam dengan ibu . Selalu.

Cuma ada satu, satu je perangai you yang i tak boleh nak hadam.
You punya sikap selfish.
Dalam bercinta, perlu ada give and take. You banyak take.
You yang sendiri kata you banyak take. You jarang give
I korban banyak benda, you tak hargai pun.

Jadi, boleh kiranya I cakap,
My biggest fear is you.
I takut untuk kehilangan you.
Tapi i juga takut,
Kalau dengan bersama you,
Rupanya perangai you yang satu tu i tak tahan sampai bila-bila.
5 tahun 10 tahun.
Sampai akhirnya i terpaksa berpisah dengan you.

Kesian anak anak kita nanti.
Sebabkan sifat “selfish” i jugak yang tetap nak memiliki you,
Orang lain pulak yang bakal sakit lagi nanti.


Dan ya,

“You” itu dibaca Mary.

Saturday, 8 February 2014

Lagu-lagu yang sedap di halwa telinga aku dan sedang elok kena dengan jiwa aku sekarang.

So, pergi baca entry semalam, baru dapat tahu apa yang aku lalui sekarang.

Hidup kena terus. Walaupun dia buat pengakuan jatuh cinta dengan orang lain hidup tetap jugak kena terus.
By the way, ada certain lagu ni sedap betul aku dengar berulang-ulang. Entah kenapa entah.



dan



dan



Oh lepas tu tadi masa aku tolong ibu aku meniaga, aku terserempak dengan Abang ipar Mary.

       "Apa khabar Mary sekarang?"

      "Dia tengah jatuh cinta dengan orang lain Bang."




Tak la. Aku tak jawab macam tu. Tapi kusut jugak kan sebenarnya bila kau bercinta dan hampir seluruh family kau dan dia saling kenal. Bila benda macam ni berlaku, kau nak cakap apa dekat diorang?

Friday, 7 February 2014

Bagaimana kau menghadapi kenyataan bahawa Mary berubah hati?



     “U, macam mana u pikat i dulu?”

Aku terdiam kejap bila topik perbualan pertama Mary dalam telefon malam ni adalah tentang sejarah dipikat.

Mari aku cerita,

*****

Mula-mula Mary ni kekasih orang, tapi aku still mesej dia macam biasa (3 tahun lepas, handphone aku belum blackberry begitu juga dia, maka tiada istilah BBM dan whatsapp), lama-lama bila mesej biasa-biasa tukar jadi mesej macam kekasih, sikit sikit nak peluk, sikit sikit nak cium, sikit-sikit nak panggil sayang, sikit-sikit nak i miss you, maka haruslah boyfriend dia inbox ke facebook aku dan bagi amaran keras yang berbunyi,

     “...kalau jadi benda ni dekat kau, mesti kau pun marah jugak apa? Apa perasaan kau?”

Masa tu aku sedar aku silap, maka selepas minta maaf ke pakwe dia, aku berhenti mesej selalu. Awalnya, aku tak mesej lansung.

     “Kenapa u tak mesej i?”
     “Tak molek la pulak i rasa. U kekasih orang”
     “Takde, u mesej i jugak. Kalau u betul kawan i, u mesej dengan i”

*****

     “U, pikat la i balik. Buat la i jatuh cinta balik”

Hati aku macam berderai. Macam selama ni, aku tak buat apa-apa untuk jaga kau. Kau tak tahu berapa banyak aku tolerate. Kau MPP UiTM, kau punya busy lagi bersepah dari aku. Aku boleh tolerate.

Aku bukannya jenis suka orang tak mesej aku untuk bagitau apa dia buat hari ni, simple mesej pun cukup.

     “Kelas”

     “Makan”

     “Study group”

Itu je. Simple. No need for long explaination about what you gonna do today. I just want to know your life. Ye la. Anak tunggal ni kadangnya boleh tahan sunyi. Tapi kau kata bukan sikap kau nak mesej dan kau takkan ubah perangai kau ni. Aku boleh tolerate walaupun sebenarnya hati aku sakit.

Kau suruh aku ubah cara hidup, cerita semua benda yang aku buat sepanjang hari, bagitau kalau pergi mana-mana, jangan menghilang, dan bila aku kata tak boleh, kau emosi lebih. Kau kata benda simple pun tak boleh. Yang kelakarnya, benda yang serupa aku suruh kau buat pun kau tak boleh buat, lagi cakap simple. Tapi takpe. Aku boleh tolerate.

I don’t smoke. I don’t hangout with my girl friend all the time. I never cheated on you. I tak pernah hilang-hilang tak tentu pasal macam "boyfriend boyfriend" yang lain tu. I tak pernah mendua melapankan you dalam keadaan semua orang disekeliling aku punya awek paling sikit 2 orang, satu pasangan hidup mati, satu lagi safe net kalau apa apa jadi, dan tak habis-habis suruh aku pasang dua jugak. 

Apa lagi sebenarnya kau mahu Mary?

Tapi, sebenarnya aku tahu kenapa kau tanya aku soalan tu tadi.

*****



      “I jatuh cinta dengan coach i”

Dan, aku dah agak dah. Bila kau suruh aku pikat kau balik, maknanya hati kau dah mula acah-acah nak berubah.

Kau tak hargai apa yang selama ni aku buat, dan kau senang-senang hati mengaku jatuh cinta dengan orang lain, and i still don’t understand why i still stay.



Dan, malam itu jadi begitu lama dan panjang untuk aku berfikir apa masalahnya dengan aku ni.

Tuesday, 31 December 2013

Ambang Tahun Baru Saya.


Seharusnya sekarang aku ada dekat JB. Mungkin tengah berseronok dan gelak-gelak tengok macam mana orang melayu tengah terkial-kial buat maksiat sambil di rush oleh Pegawai Agama dekat tepi Danga Bay, atau aku mungkin tengah baru lepas makan dekat Chicken Chop hutan Bandar yang harga dia RM5 (which hampir 3 tahun lebih aku duduk dekat Batu Pahat, still tak rasa lagi) atau mungkin aku just pusing pusing naik kereta sambil tengok bunga api yang berlumba-lumba dibakar oleh rakyat malaysia yang kata Ya Allah besarnya impak kenaikan harga barang tapi still ada duit yang dispend untuk dibakar.

Tapi, aku tak.


Cerita dia 4 hari lepas.

     “So, kita dah pergi Singapore ni. Apa yang best sangat dengan JohHorBahRuh kau tu?” ujar aku angkuh kepada Zack yang selaku wakil kepada anak jati JohorBahru

Baru-baru aku pergi Singapore. Aku, Hadib dengan Zack. Suppose korang kenal Zack kan? Dan sepatutnya korang kenal Hadib siapa. Singapore menarik. But we will get into that.

     “Johor  serius takde apa-apa. Tapi kalau kau nak jalan-jalan, aku boleh bawak kau pergi”

     “Serius kau boleh bawak aa Zack? Kalau macam tu, aku nak pergi masa malam New Year nanti. Nak tengok orang JohHor..” sengaja aku buat gaya dalam kurungan.

     “...awesome. Tak macam cina Singapore yang kau benci sangat tu. Hahaha”

     “Ok, set. Takdehal la beb. Nanti kau roger la aku dekat sana”



Dan ini cerita pagi tadi

Bangun-bangun pagi, aku on desktop dan benda pertama aku buat adalah bukak facebook. Habit. Elok 5 minit aku bukak, masuk satu mesej inbox. Zack. Haha. Nak apa benda la pagi-pagi buta ni. Eh, pukul 9.

     “Korang serius ke nak datang?”

 Untuk pengetahuan, sekarang Zack dekat rumah dia di JohorBahru dan plannya nak pergi ke sana dari BatuPahat ini malam.

     “Serius la. Apsal?”

     “Ok, korang datang nak buat apa?”

     “Nak sambut New Year la. Kau kata JohHorBaHru kau tu best sangat. Nak la tengok malam New Year ada menda”

     “Serius takde apa”

     “Takkan takde apa lansung”

     “Ada la bunga api, konsert. Tapi kalau korang nak pergi, korang je la pergi. Aku taknak”

     “Pulak. Apsal?”

    “Aku malas sambut. Sebab aku pernah ada tragedi hampir meragut nyawa lepas sambut NewYear. Haha. So aku malas dah nak sambut”

Pulak. Aku datang rumah, tapi tuan rumah taknak lepak sama. Kau boleh faham tak perasaan aku sekarang? So, aku cancelkan. Nak tengok semua yang aku nyatakan tadi tu, 
Kapish.
Nehi.
Tiada.
No.
.
Nicht.

    "Tak jadilah nak pergi. Dah kau malas sambut"

    "Hahaha, sorry sorry. So apa plan?"

    "Kau balik la dulu. Nanti cerita"

    "Ok, aku memang plan nak balik hari ni pun. Sebab tu tanya lagi sekali. Settle semua urusan aku dekat sini, aku balik"

Hati sudah kecewa.
Jiwa sudah lara.
Jadi apa guna kita bercerita?



Tapi,tapi..

Ini cerita pukul 1 petang tadi.

     “Hey, u ada kata u nak balik Dungun tomorrow kan? At 9pm? Any other plan?”

     “Mmm, no. Why u ask?”

     “U nak tak i hantar u ke bus station?”

1 jam berlalu. Dan aku separa kecewa. Dan nak mula masuk kereta danhentak-hentak kepala ke stering macam hari tu.

     “Nak! Nak! Nak!”

Ya, itu adalah Mary.


Malam Tahun Baru
     “Kau tengok apa tu Rash?”

     “Ambang Merdeka. Dekat Penang”

     “Siapa ada?” Ish Ustaz ni (Kitorang panggil dia Ustaz sebab dia orang paling alim dekat rumah. Pernah tutup lampu dengan tuang air sebaldi dekat aku pasal liat bangun Subuh). Tak pernah-pernah tengok Konsert. Ambang Tahun Baru tengok konsert. Tebiat?

     “Ustaz Azhar Idrus”

     “Ooo....”

Maka, masa aku di ambang tahun baru terisi dengan sedikit faedah.

Aku pakai earphone sebab tengah marathon movie. Masuk cerita Diary Of Wimpy Kid : Rodrick Rules (yang aku akan review kelak) dah masuk dekat 7 movie aku tengok. Dia duduk sebelah kiri aku.
Aku bukak earphone aku sebelah.

Aci tak?






Prolog.

     "Cancel la pergi rumah Zack" cakap aku pada Hadib.

     "Apsal?"

     "Dia kata dia malas nak sambut NewYear"

     "Oh, pasal kemalangan tu yek?"

     "Dan kau tahu. Aku tak tahu ni. Kenapa?"

     "Oh, dia tak cerita dengan kau yek?"

     "Cerita la"

    "Ada sekali tu masa NewYear, dia baru balik checkout hotel dengan ex dia, elok je lepas hantar rumah, dia terlelap masa bawak kereta. Eksiden. Kereta terbalik pusing pusing. Dah berhenti pusing, baru dia terjaga dari tidur. Nasib tak mati. Lepas tu dia terus nekad takkan sambut NewYear dah"

     "Insaf sambut NewYear. Yang main dengan perempuan tu taknak insaf pulak?"

     "Entah"


Well, that irony. Aku tengok jam malam ni dah pukul 3 pagi. Si Zack ni tak balik balik lagi. 

Patut ke aku keliling JohorBahru tu sekejap agar terserempak Zack dengan Tunangnya sedang menggoncang dunia?

Sunday, 6 October 2013

Cuti Raya Korban.


Masalah ni kadang, macam Iceberg. Nampak kecik, tapi hakikatnya besaq gila. - Aku, 2013



Kronologi cerita ni berlaku dua minggu yang lepas.

Untuk pengetahuan aku dengan Mary ada la dekat 4 bulan tak berjumpa. Hubungan kami jadi dingin lain macam. Dingin orang yang lama tak berjumpa. Rindu dia MasyaAllah, tuhan je tahu.

Jadi kan tak lama lagi cuti raya korban.

     “Bila kita nak spend time sama-sama?”

Ya, itu mesej yang aku hantar. Pergi Neraka la kau ego.

     “In Shaa Allah, raya haji ni i balik. Tapi i Raya haji dekat Puchong je kot sebab family raya haji dekat Puchong”

Ah sudah, aku sudah berkira nak balik. Untuk pengetahuan para audiens, gadis ini asal Melaka. Kami bertemu di Puchong. Rumah saya Puchong. Rumah dia pun dulu Puchong.

Dalam kepala sudah cipta bagaimana nak pulang. Sudah plan siapa nak ajak supaya tambang minyak dan tol kereta aku boleh dibahagi sama rata. Mind sudah di set untuk balik. Sudah set. Dalam kepala. Dalam hati. Sudah jerit “Ini Kalilah!”. Berkali-kali. Ya. Berkali-kali.

Minggu lepas.

     “Tadi i call family i. Tak jadi Raya dekat Puchong. So, raya dekat Melaka.”

Ah, permainan apa ni?

Takpe. Takpe.

Jadi, mind sudah set taknak balik. Sebab Johor dan Melaka dekat. Dalam sejam lebih aku sudah boleh sampai ke rumah dia. Aku dah standby aktiviti apa yang aku nak buat untuk stay 4 hari di rumah sewa. Marathon Harry Potter balik. Kejar balik Naruto yang tertinggal. Cari balik siri Futurama. Apa? Study? Pfft.

Jadi orang orang yang aku ajak balik tadi aku cancelkan. Katakan aku nak fokus study dekat sini, malas pulang sebab jalan konfom jem dan sebagainya. Aku cipta pelbagai alasan. Kawan kawan biasalah. Kena maki itu biasa. Kena kutuk dan dituduh keling itu normal. Aku tahan sikit. Sikit saja lagi.

Dan, tadi. masa tu dekat dalam kereta.

     “I tak jadi balik raya”

     “Kenapa?”

     “Tiket mahal”


Dan kepala aku hantukkan ke dashboard berkali-kali sambil maki diri sendiri “Bodoh..bodoh..bodoh”

Saturday, 31 August 2013

Why Sometimes We Love a Certain Song So Much.





Have ever scrolled all over your music playlist just to find a song, old song that you love it so much but you totally forget the titles and singer for the song and just need to hear it one by one just to find that song?

And in sudden while in search you hear this one song that suddenly take you to the memory land?

The song with story to be more specific.

Maybe the song that you give to someone particularly just to describe her.

Your feeling towards her to be more specific.

Maybe the song that just in sudden very related to the event that happening around you on that particular time.

You in love to be more specific.


And today you hear the song again and you realise something,

The feeling is not the same like the old days.






I just did.
Just now.
Fuck those memories.


5.48pm
26 August 2013



Oh, if you just wondering, 


 
 
 
 
Ah, macam lah kau tak pernah lalu zaman jiwang.

Monday, 17 June 2013

It’s Official.



     “You tweet dekat siapa je pasal tu?” tiba tiba Mary bersuara

Aku yang baru start kereta terberhenti sekejap segala tindak tanduk. Bercakap dalam telefon ni sukar sebenarnya nak fokus sambil buat dua kerja. Tadi dah la tertekan dalam library sebab study group benda yang susah. Sekarang masuk kereta, baru nak gerak pulang, buah hati call sambil tanya benda yang aku tak ingat. Takde stress sangat pun sebenarnya. Drama je.

     “Yang mana?”

     “Ala, yang you ke dia yang kata tak kisah tak reti masak takpe asal rajin apa entah. Lepas tu entah you ke dia yang balas apa entah. I tak ingat”

Hang power Mary. Hang saja nak tengok aku ingat ke tak ingat. Well, skill acah acah tak ingat ni sebenarnya aku lagi mahir. Tapi kali ni, memang aku lansung tak ingat. Tweet yang aku tulis tu aku ingat. Tapi sungguh tweet tu aku tulis bukan berdasarkan siapa siapa.

     “I memang ada tweet. Tapi  i tak tweet berdasarkan siapa siapa pun. I sebenarnya nak tulis semalam tweet tu, tapi tweet tu semalam tengah panas. I risau orang kata i copy tweet orang. Jadi tadi masa study library i teringat dekat tweet tu. So, i tweet la kejap. Mana ada berdasarkan siapa siapa pun”

Sunyi.

Aku tak suka. Sebab kalau senyap dalam telepon boleh bawak kepada dua perkara. Satu, dia tak percaya dan sedang ciptakan perlahan lahan peluru seterusnya. Atau dia tengah nak cuba cipta kepercayaan bahawa aku bercakap benar. Aku harapkan lebih kepada choice kedua sebab memang aku sedang cakap benar. 

Dan bila dengan kau, aku akan selalunya begitu. Selalunya.

     “Betul?”

   “Betul la. Sebenarnya i nak tuju dekat you. You kan tak berapa pandai masak. I tak kisah pun sebenarnya. Tapi kalau you malas masak, ha yang tu i kisah”

     “Tapi kenapa dia balas tweet you tu macam you tuju tweet tu dekat dia?”

Korang nampak ke tak nampak lagi permainan dia? Ok, aku story. Sebenarnya dia ingat setiap langkah dan tidak tanduk aku dalam twitter tu. Ingat lagi tak skill acah acah tak ingat yang aku tekankan tadi? Nampak?

   “Dah dia nak balas. Nak buat macam mana. Takkan i nak halang kata “Cis Awak! Sungguh keberaniannya diri awak untuk membalasnya pun tweet saya. Dan tidakkah awak tahu bahawa saya sudah berpunya?” Macam tu?”

      “Buat la”

      “Apa?”

     “Buat lah macam tu.”

     “Hish, takde kerja!”

     “Penipu.”

Aku tarik nafas panjang.

Dulu dia tak aktif sangat twitter ni. Tapi sejak tukar handphone jadi blackberry ni, aku rasa macam ada stalker dekat internet life. Not cool.

      “Ok la ok la” aku mula kata.

      “Ok apa?”

      “Ok, i setuju you tutup akaun twitter you”

     “Hahaha, apsal i pulak nak kena tutup? You la tutup.”

     “Ok la tu. I setuju you tutup. Hahaha”

    “I nak you balas dekat dia yang you ni dah ada makwe. Jangan nak balas tweet you benda yang bukan bukan”

    “Hish, takkan la sampai macam tu. Facebook dulu i dah tinggalkan dah habit tu. Dekat Twitter pun nak kena macam tu jugak? Habis esok you nak i tutup blog i pulak ke? Macam tu?”

     “Yes”

Hate it. 

So, its official then.

Aku akan mula aktif hanya dekat blog dan twitter ni sahaja. Blog dan twitter asal tu aku nak tutup. Bukan tutup betul betul la. Cuma tak aktif sangat. Kan aku pernah cakap dulu, semak sebenarnya kalau ramai sangat orang kenal kau dalam dunia Twitter dan Facebook. Ilham kau banyak nak diluahkan. Tapi bila orang kenal, banyak sangat hati orang nak dijaga.

Biar takde siapa siapa tahu aku sebenarnya siapa dekat sini. Terutamanya yang kenal aku dalam dunia realiti. Cukuplah sekadar yang membaca mampu membayangkan aku orang yang bagaimana.

Mmmm.


Apa pendapat korang?

Friday, 3 May 2013

Jika Kekasih Anda Bertanya Bekas Kekasih Anda Itu Macamana Orangnya.





Berceritakan tentang ex-ex anda kepada kekasih bukanlah sesuatu yang idea yang bagus sebenarnya. Dan boleh membawak kepada bertumbuk, gaduh, merajuk dan jangan mimpilah anda nak dapat wish Goodnight goodmorning untuk 7 hari berturut-turut.














Kecuali kalau ex-ex anda semuanya perangai macam haram dan diselitkan pujian melambung-lambung kepada kekasih setiap kali bercerita dan ditanya. Itu nak cerita seratus ribu kali pun takpe.
























Cakap dia kekasih paling terbaik dalam dunia contohnya.

Wednesday, 17 April 2013

20 Minit Sebelum "Dating" Menemui Penghujung.




13 March 2013.




     “I tak boleh bayang kalau i tak berjaya, i mean, kalau tiba-tiba masa i ambik diploma ni, i tak boleh nak habiskan” ujar Mary tatkala lama berbaring sunyi tanpa bualan. Tiket basnya untuk pulang ke UiTM adalah pukul 9. 15 minit sudah berlalu dan masih belum nampak bayang bas. Maka, penantian di dalam kereta sambil menurunkan seat dilihat mampu untuk mengisi masa yang terluang.

     “Maksud you tak boleh bayang tu macam mana?”

     “Maksud dia, kiranya kalau i tak berjaya, i tak tahu macam mana i nak menghadap dengan you lagi. Nak berkawan dengan you lagi. Ye la kan. Tak sedarjat. You dah ada degree. I, diploma pun tak lepas masa tu. Takkan kita nak berkawan lagi kan?”


Aku sedikit emosi. Aku sedut nafas dalam-dalam.


     “Andai kata one day kita dah tak berkawan atas faktor you rasa segan dengan kegagalan you sendiri, you kena sedar yang tu maksudnya you sendiri yang taknak berkawan dengan i. You sendiri yang menolak i. Dan you sendiri yang mengelak i. Bukan i. I takkan menolak untuk berkawan selagi berkawan dengannya tidak mendatang satu masalah pada i. I tak kisah la status dia apa. Dia nak berkawan, i 1000 kali lagi nak berkawan dengan dia. Itu you kena tahu. Dan...”


Aku duduk tegak. Aku pandang yang berada di sebelah kiri aku. Nak create sweet moment orang kata.


     “I takkan menolak you sebagai kawan i. Itu janji i pada you”


Dia hanya mengangguk. Tiada senyuman. Tiada tindak balas lain. Aku sedikit hampa sebenarnya. Aku ingatkan tadi adalah scene scene menghampiri kiss ke. Bukan kiss betul-betul. Menghampiri. Lega mungkin dalam hati dia. Risau? Aku kenal muka risau dia. Muka risau dia bukan begitu.

Aku sambung baring semula. Kemudian, kepala aku menangkap suatu soalan yang mampu mengundang.


     “Macam mana pulak kalau tiba-tiba andai kata i gagal. I mean, i tak boleh habiskan degree i. I jadi loser”

     “Ish, takkan la macam tu. Macam mustahil gila nak jadi”

     “Takde yang mustahilnya. Kiranya i takde degree. I got nothing. Kerja pun hampeh hampeh je. Macam mana? You nak berkawan dengan i tak?”


Dia senyap sebentar. Berfikir.


     “Entahlah. I tak pernah pulak fikir macam tu”

    “Kalau jadi, macam mana?”

     “I tak tahu. Tak boleh nak imagine benda tu. Mungkin....tak kawan la kot. Mungkin la”


Aku terdiam.


    “By the way, you takkan jadi macam tu kan?”


Aku angguk. Perlahan. Dalam kepala dah putar macam-macam jenis DVD ending kisah cinta paling palat yang boleh berlaku.

Aku telan air liur sedikit.

Terasa pahitnya.

Dan perlahan-lahan juga, aku mula risau dengan masa depan aku sebagai seorang suami kelak.

Thursday, 4 April 2013

It's a Date.





Cerita dia, selepas Pisah Network, aku merajuk panjang dengan Mary. Still ada BBM sikit-sikit, tapi takde la manja-manja macam dulu. What? Aku manja? Oh please. Yang aku maksudkan dia tu. Takdenya aku buat macam masa mula-mula dulu lagi. Takdenya aku nak wish her goodnight lagi. Takdenya aku nak bacakan di telefon sebelum dia tidur apa yang aku karangkan di blog macam dulu lagi. Takdenya aku nak bacakan sajak 6 rangkap sebelum tidur sebulan sekali pada tarikh 13hb bersempena tarikh aku dengan dia bercouple suatu ketika dahulu. Takdenya, takde maknanya!


      “Umm, minggu depan jadual u pack?” BBM dari Mary menerjah gawang BBM aku. Apa? Kan aku ada kata aku still BBM dengan dia sikit-sikit. Remember?

      “Minggu depan i cuti sem J. Why? Heehee”


Aku gelak tu sebab aku dah tahu dah dia nak apa. Aku dah tahu dah.


     “Serius? Start until?”

     “Start Ahad ni sampai Ahad minggu depan. Seminggu sahaja”

     “Err, taknak tanya i pulak ke?”


Aku hela nafas. Ni tak boleh layan lama-lama ni. Tak boleh. Nanti naik lemak. Bila nak, datang dekat aku. Bila taknak, tinggalkan aku. Ah, emosinya ah!


     “U cuti sampai bila?” *send


Eh, sial la siapa yang tulis ni? Siap send pulak lagi! Cis betul!


     “I cuti sampai 9-14hb, 15-17 i ada kem, 22 April -29 Mei i ada Intersesi,i cuti 10 hari. Dan, cuti 10 hari tu, i nak spend time dengan family, rakan rakan. And YOU


Aku dah agak dah! Aku dah agak dah! Kan aku dah cakap tadi aku dah tahu dah apa dia nak. Dia nak break the rules yang dia sendiri create dulu. Eh, apsal hati DubDabDubDab ni?


    “Ooo”


Ya, aku tulis tu je. Walaupun hati gembira dia macam nak menari tiang, tapi jawab mesej kena cool. Tu wajib. Girl, here's a tips. Walaupun kami nampak tenang bila anda buat sesuatu, ketahuilah hati kami dia punya parti mabuk dia 5 hari 4 malam pergi dia. Punya happy.


     “Nak pergi tak?”

     “Boleh je. U nak bawak i pergi mana? Apa? Kahwin? Tak boleh! Kalau u betul-betul nak i, u kena jumpa parent i, minta izin mereka. Hiks!”

    “Takda maknanya la gila! I nak ajak u pergi Putrajaya, tengok member i konvo”

     “Kawan lelaki ke perempuan? Kalau perempuan, i bawak spek mata hitam dengan kamera. Kalau lelaki, i bawak PSP, nak buat main dalam kereta sebab i tak pergi sampai dalam dewan”

     “She

     “Its a date then!”

     “Hahaha, gedik! U nak kacau dia, kacau la. Tapi i tak bertanggungjawab”

     “Ooo, u dah pregnant kan i, then u taknak tanggungjawab. Pandai u. Pandai. Hahaha”

     “I rasa u konfius antara pregnant dengan buncit ni. Hahaha”

     “Cis, so i confirmkan. 13 hb. Putrajaya. Right?”

     “Yes.”


Aku senyum. Hati senang. Rasa tak sabar nak jumpa hari Sabtu tu. Tak sabar dia macam kau tengah beratur nak masuk tandas dalam keadaan kau benar-benar terdesak. Tak sabar dia, rasa macam esok jugak nak ambik result SPM. Tak sabar dia, macam pengantin perempuan tengah tunggu laki dia masuk bilik untuk prosedure malam pertama. Apa? Sembahyang jemaah sama-sama la. Hish, fikir apa la korang ni.








Saat tu aku sedar yang aku tak boleh tinggal kan dia jauh dari aku walaupun sekejap, walaupun sesaat. Tidak tidak dan tidak. Aku mahu dia sentiasa .








Bahasa pendek, I still in love with her

Monday, 1 April 2013

18 Bulan Sebelum Itu.





18 bulan sebelum kejadian 168 Days Without Mary.




     “Aku tak faham apsal kau tak boleh lagi nak lupakan Fatin tu. I mean, she just your another highschool crush? Plus, korang rapat pun masa sekolah. Cinta monyet. Kenapa nak ambik serius sangat?”

     “Kau tak faham Azwad. Kau tak faham.”

      “Bagi aku faham. Sekarang”

Aku tengok muka Azwad dah serius. Ini kalau aku main-main ni, ada yang terperosok bawah meja mamak ni sebab kena pelakung. Tak la. Aku gurau je. Dia pelakung aku, aku bukak langkah. Langkah seribu la tapinya.


      “Sebelum kau nak hadapi sesuatu, ada tak kau bayangkan sebelum benda tu berlaku?”

      “Ok, ada dan kadang-kadang takde. Jadi apa kena mengenanya dengan cerita kau?”

      “Masa aku couple dengan Zatty, terus terang cakap aku tak boleh nak cintakan dia lansung”

      “Kau form 1 time tu Mikael. Apa kau tahu pasal Cinta? Tahi”


Aku pandang Azwad tanda amaran. Nak dengar ke tak ni? Kalau taknak dengar, aku cerita dekat Jimmy. Dia lagi suka mendengar. Sebab bila lepas dengar, aku akan bagi dia makan. Maka, sebelum dia nak makan atau masuk rumah, kena dengar aku cerita pasal masalah aku dulu, baru dia boleh berbuat demikian. Kalau tak, Jimmy dengan bini dia tu boleh tangkap rawrwu rawrwu dekat luar. Dah la hari tu masa dia rawrwu rawrwu dalam rumah. Memekak. Terpaksa aku menerajang mereka berdua tanpa belas.


       “Ok, teruskan. Sorry”

       “Aku perasan bila aku betul-betul cintakan orang, aku boleh bayangkan yang orang tu jadi orang rumah aku kelak. Macam mana aku layan dia. Macam mana aku beromantik dengan dia. Macam mana pagi-pagi aku bangun sambil bergurau senda dengan dia. Masa dengan Zatty, Has dan Maya, aku memang tak boleh bayangkan lansung benda-benda tu. Aku cuma harap cerita cepat habis, cepat boleh balik. Tapi lain pulak dengan Fatin. Dengan Nana. Aku boleh bayangkan mereka jadi isteri aku kelak time aku bercinta dengan mereka. Dan bila diorang berhenti memilih aku, aku sampai nak menangis. Sejak tu aku sedar, kalau aku tak boleh bayangkan diorang jadi isteri aku, maka besar kemungkinan itu hanya nafsu dan aku lansung tak cintakan mereka.”


      “Habis? Yang Mary ni? Apa cerita? Kau dengan dia ada setahun kan? Kau nak kata yang kau tak boleh nak imaginekan macam mana kehidupan bila dia jadi isteri kau yang sah kelak ke?”


Aku tarik nafas.


Kopi suam aku hirup sekali. Aku letak semula cawan ke tempat asal.


        “Tak”

Sunday, 17 March 2013

Lepas 6 Hari.




10 March 2013. (162 Days to go)

Tengok score. Sudah 2-0. Ah, manis betul. Sungguh manis. Sebagai peminat tegar Manchester United, bila team ni mampu ratah team rival paling rival yakni Chelsea, nikmat dia lain macam. Baru la berbaloi lepak mamak nak makan ke, apa ke. Bila halftime sudah masuk, aku bangkit dari kerusi, order roti canai kosong dua, banjir. Limau ais satu. Aku tunggu je ni siapa-siapa yang teringin nak tanya apsal makan roti canai kosong dua. Aku tunggu je ni.


“Aik, makan roti kosong je?”


“ Simbolik atas faktor score malam ni. Dua- KOSONG”


Ah masing-masing muka dah start amarah sudah timbul. Itu hati angin sudah masuk. Itu jam itu wudhuk boleh kasi ambik mahu reda itu angin setan tiup-tiup. Eh, apsal cakap ikut atonasi mamak ni?

Aku senyum je. Nak ketawa terbelahak kang, mahu kena luku kepala. Ye la. Dekat meja tu ada dekat sepuluh orang. Yang sokong Manchester United cuma 2 orang. Kalau aku sound lebih-lebih, ada pulak yang meninggal karang. Meninggalkan mamak lantas pulang ke rumah kerana terlampau syahdu menangis maksud saya. Aku meninggal sebab kena pukul? Please. Meninggal sebab cinta, itu lain cerita. Eh?

Second half bermula cantik dan padu. Chelsea dah mula macam harimau hidup bila Eden Hazard dah masuk padang. Permainan makin terbuka. Senyum aku makin tak kurang. Kalau ada meter ukur senyum, aku rasa meter tu dah rosak dah.


“Plup”


Aku usha Blackberry, satu whatsapp sudah masuk. Aku syak Aswad ni. Dia Chelsea. Tapi macam Chelsea munafik la. Support kalau lawan Manchester United. Masa lawan yang lain-lain, yilek. Macam mana tahap munafik dia? Kalau kau tanya dia siapa striker Chelsea, dia boleh bantai jawab Drogba. Itu teruk dia. Dapat? Kepada yang gadis-gadis, kalau sebut Twilight, dia still assume Bella tu manusia biasa sampai habis cerita. Itu tahap teruk dia.

Bila aku tengok nama yang tertera, aku kaget. Biar betul. Aku tengok lagi. Ya memang pasti.
Mary.

Jadah apa dia whatsapp aku ni? Malam - malam dekat pukul 12 ni? Jangan la sebab hanya nak buat skill 


“Saja-saja nak hantar dekat boyfriend baru, tapi terhantar dekat awak”. Ada yang mati tak masuk Syurga ni karang pasal bunuh diri.


“Hai, Assalamualaikum. Tonight is already come up to 6 night since we barely not communicate to each other. Seriously, its hard for me to continue any longer. I’ve made the final decision!!! Insyaallah it is been bless. I need you. You are the one that already teach me a lot in life and force me to do the good thing like pray,, cover my aurat. ^ days I been thinking that previously I had mention that I need someone to guide me. But my heart is so blind and deny to say that actually you are the one that bring the light. I deny it. I don’t know why. At last, I found hat it is you the one that have been guide me all over this time. Sorry for everything that I’ve done to you”

Aku senyum. Lagi. Ni malam apa ni? Nak kata malam bertuah kea pa? Mula-mula Manchester mengayam-ayamkan Chelsea. Ni, kekasih lama nak kembali? Oh my. Aku patut beli nombor ekor ni. Eh, mana ada kedai bukak malam-malam. Nanti kejap, aku try bukak bet online.



“Kalau kita bersama balik, u janji nak dengar cakap i?” balas aku.


“Toleransi itu penting. Ya, I janji I dengar cakap you. Yang baik sahaja”


Ye lah. Yang baik la. Apa je yang tak baik aku boleh suruh? Merompak? Oh my, jangan-jangan…


“Dengar dan ikut yang elok je. Yang memudaratkan, jangan J


Ok, nampaknya cerita ni kena la habis awal. Aku bajet ada la dalam 6 bulan, betul-betul 6 bulan., Cis betul. Aku happy ke apa masa putus hari tu? Sampai nak menulis bagai. Tapi yang aku tulis semua sedih-sedih. Ah, ni bisikan syaitan ni aku syak. Dah boleh tukar dah kot nama dia.


168 days without Mary

6 Days without Mary.


Ha, gelak la korang. Gelak. Korang perfect. Korang sempurna. Cinta jenis Setia hingga hujung nyawa. Dah nak jadi macam tu, aku sayang dia, takkan nak kata tak boleh pulak. Kau gila?

Masuk lagi satu Whatsapp


“Tapi”


Ah, sudah, ni cerita apa pulak ni?


“Tapi apa?”


“Kita tak boleh bersama lagi”


“? Tak Faham. Explain please”


“Meaning by, bersama semula dari konteks bersama kembali. Keputusannya tiada tempoh masa diberikan jadi I mengambil keputusan supaya No Dating in real life. Only in cyberlife. Faham tak apa yang cuba I sampai kan? Maaf la”





Ya, aku pun ambik masa dekat 5 minit nak faham ayat dekat atas. Ulang baca dua tiga belas kali. Ni nak apa ni sebenarnya?


“Kiranya u taknak jumpa I selama 6 bulan la. Kan?”


“Tak sampai la 6 bulan. Tengok la tahap keimanan I macam mana terhadap u.”


“Kiranya jumpa je taknak kan? Lain-lain macam biasa kan? Which mean kalau pergi mana-mana, just simple message to inform, right?  Kalau ada perkara sedih bagitau kan? Ada apa-apa saja, you akan beritahu i?”


“Umm! Macam biasa. Cuma yang berubahnya, tak jumpa, tak hangout. Sampai tempoh masa yang sesuai. Setahun mungkin. 6 bulan? Ergh, please. Come on la. Hehe”


“Nak kahwin esok la baru jumpa. Amacam?”


“Insyaallah boleh. J





Jujur cakap, kelat betul apa yang aku rasa sekarang ni.


Sama kelat dengan result game malam ni.


Cilakak Chelsea boleh bantai buat comeback pulak. Butoh.

Disclaimer

This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any types of graphic forms that are posted on this blog are indexed from personal purpose only. For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, video and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and i did not own the copyrights.

All of the graphics forms are linked with the original source. All of those pictures, video and graphic forms are not for any commercial use, i gain nothing for those forms of files.

Light 18sx contents.